PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego umowy na realizację dwóch z pięciu inwestycji zgłoszonych do programu Kolej Plus. Dzięki nim, po wydaniu ponad 500 mln złotych za kilka lat mają się skrócić podróże z Olkusza i Niepołomic do Krakowa.
Małopolska zgłosiła do Kolej Plus pięć projektów, w tym
budowę aż trzech nowych linii kolejowych. Dla wszystkich
przygotowano studia planistyczno-prognostyczne, a do ostatecznej wersji programu zakwalifikowały się cztery z nich.
Nowa linia kolejowa do Niepołomic
Dziś (20 marca) podpisano z samorządem umowy na realizację dwóch z tych inwestycji. Dzięki temu ruszą bardziej szczegółowe analizy; następnie trzeba będzie przygotować dokumentację projektową i właściwy przetarg na budowę. Teoretycznie projekty zaplanowano do realizacji do końca 2029 roku.
W ramach inwestycji o szacunkowej wartości 324 mln zł planowana jest budowa 6 km jednotorowej linii kolejowej Podgrabie Wisła (linia kolejowa 95 Kraków Mydlniki - Podłęże) – Niepołomice Dworzec Autobusowy. Jak informuje PLK, pociągi pojadą z prędkością do 80 km/h i zatrzymają się na trzech nowych przystankach: Niepołomice MAN, Niepołomice Boryczów, Niepołomice. Obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Szacowany czas przejazdu z Niepołomic do centrum Krakowa to ok. 30 minut.
Łącznica dla przyspieszenia podróży z Olkusza do Krakowa
Na realizacji drugiej inwestycji mają skorzystać mieszkańcy 33-tys. Olkusza i 10-tys. Bukowna. Projekt zakłada budowę 4 km dwutorowej i zelektryfikowanej łącznicy kolejowej Borowa Górka – Pieczyska na terenie Jaworzna, pomiędzy liniami kolejowymi nr 156 (Bukowno - Jaworzno Szczakowa) i 133 (Dąbrowa Górnicza Ząbkowice - Kraków Główny Osobowy). Dzięki inwestycji pociągi nie będą musiały zmieniać kierunku jazdy na stacji w Jaworznie Szczakowej. Przejazd ze stolicy Małopolski do Olkusza będzie krótszy o około kwadrans. Szybsze połączenie zyskają również mieszkańcy położonego na trasie Bukowna. Szacowany czas przejazdu na odcinku Olkusz - Bukowno - Kraków Główny to 52 min.
Jak podkreśla PLK, budowa nowego przystanku Jaworzno Sosina nie tylko zwiększy dostęp do kolei, ale i zapewni dogodny dojazd do Zalewu Sosina w Jaworznie, jednego z większych kąpielisk w regionie. Po nowej łącznicy pociągi pojadą z prędkością 80 km/h. Koszt jej budowy szacowany jest na ok. 217 mln zł.